Kaunas – Švedija automobiliu

Šeimos atostogoms nusprendus vykti kiek šalčiau buvo pasirinkta Švedija. Kelionės planavimas užtruko, vis po truputį apsvarstant maršrutą. Sprendimas toks:
Kaunas – Klaipėda 🚗,
Klaipėda – Treleborgas ⛴,
Treleborgas – Skene 🚗

Trys kelionės etapai užtruko parą. Klaipėdoje įsėdus į keltą pasitiko puikus oras, bangų 0, jokio siūbavimo, jokių šleikštulių. Tinginio diena: tai knyga, tai kortos, tai miegelis, dar kažką pavalgyti, truputį telefonas, beje, ryšio nebuvo.
Dienos metu, kai horizonte pradėjo krantai matytis, į telefoną gauta pasveikinimo žinutė: sveikiname jus atvykus į Daniją 🤔 Gerai, arti, gal pagavo Danijos tinklus. Už kelių minučių jausveikina atvykus į Švediją.

11 val Švedijos laiku pagaliau išsikrapštom iš namų. Visos pramogos čia priklauso nuo oro. Pirmą dieną vėjas didelis, apie 18 šilumos, saulė vis išlenda žinoma traukiam į gamtą, juk nelyja!

Aplankytas ūkiškas zoologijos sodas, sužavėjo gyvūnėlių gyvenimo sąlygos: erdvė, švara. Papietavus pirma dienos dalis baigta. Įdienojus šilta, smagu, daug juoko, gamtos, gyvūnų ir juokingi švediški šiltnamiai.

Galvojant kas buvo kitaip: picerijoje yra toks stalas su vandeniu, kava (cukrus, pienas jai užsibalinti) ir įdomaus skonio marinuoti kopūstai nemokamai, kaip užkandžiai. Sako, kad Švedijoje daug kur tokie staliukai būna. 4 picos ir didelė porcija salotų + 6 skardinės (Fanta, sprite, cola ar vanduo) kainavo 400 Švedijos kronų
Antroji diena. pamiegojus galva šviesesnė, vėjas neūžia. Oras pakankamai geras keltis keltu į salas – beveik visi keltai čia nemokami. Persikėlę sustojome žuvies parduotuvėje: įėjus į bet ką bežiūrint seilė tįsta: šviežia žuvis, dar žuvys, ir dar žuvies, dar krevečių (vienokių, kitokių), krabai, krevečių salotos, padažai… na kodėl Lietuvoje nėra tokių parduotuvių.
Na bet koks vėjas! Įsiręži į vėją, kad nenuskristum. Vaikai žaidė: atsistoja, pašoka, o vėjas juos gerus 50 cm paneša, mus, suaugusius, – 30-20 cm. O šiaip pastebima, kad kuo didesnis ir sunkiau pasiekiamas užkampis, tuo unikalesnė bei gražesnė gamta!

Trečioji diena atnešė vėl naujų potyrių, naujų įspūdžių – kai kvepia gyvenimas ir jauti, kad gyveni. Viskas prasidėjo nuo traukinio garsaus signalo, kuris prikėlė. Ryte oras visai ne koks, išvykus pakeliauti lietus baigėsi už 20 km. Įdomūs čia greičio matuokliai: įprasti stacionarūs nestebina, tačiau kai kurie mobilūs patalpinti tiesiog priekaboje.
Pirmą kartą važiuojant Švedijos keliais iš kelto kilo nuostaba : dideli atstumai tarp mašinų -kažin kodėl? Ogi tam, kad aplink visur uolos ir maži akmenukai, kuriuos pakelia priekyje važiuojančios mašinos, atsitrenkę į priekinį langą jame palieka duobeles. Nekažką. Todėl ir laikosi visi atstumo.
Švedijos namai ir ūkiai visi panašūs, sutvarkyti. Daug vėjo malūnų, bet ir daug senųjų medinių malūnų. Pirmas lankytinas objektas – botanikos sodas rožės žydi, o grožis, o malonus kvapas! Kiek ir kokių rožių: įvairių spalvų ir kvapo. Kažkas nuostabaus.

Antrasis lankytas objektas – oranžerija, kurioje dėmesį patraukė sukulentiniai kaktusai, karstynių kampas. Vaikų trupiniai pritraukė žvirblius, po kelių minučių juos išvaikė kirai ir žuvėdros, dar po kelių – antis.

Patraukėme prie pakrantės ir čia dienos „vinis“ – saldainių parduotuvė: tiek cukraus vienoj vietoj: įvairių formų guminukai, saldainiai, kramtomoji guma, purškiami ir skysti saldainiai… Toliau sąraše objektų buvo karinių laivų muziejus. Visi laivai buvo vandenyje, tad matomi tik per atstumą iš krantinės.
Paėjėjus išalkome, pietūs nepigūs. Po jų beeinant akiratyje išvydome pilį su daug laiptelių, o netoli jos keli suvenyrai. Viskas brangiau 2-3 eurais nei Lietuvoje, Lenkijoje, Vokietijoje. Nuo pilies pro Poseidono skulptūrą keliavome link automobilio važiuoti namo.

Nauja diena.  Pusryčiams dešrelės (ale Vienos), skanios – net labai. Kas kitaip mums, lietuviams, atrodo Švedijoje, kad švedai nekelia streso: ką jau padarysi, padarei viską ką galėjai, skubėti nereikia. Ūkininkų kraštas be streso. Kitokia kultūra, kai dalis jos visai neįprasta skatina praplėsti akiratį, leidžia pasverti savo vertybes, pamatyti + ir -, netgi priimti nestandartinius kasdienai sprendimus.

Kas įdomu, kad čia daug viešųjų WC – nemokamų. Pliusas didžiulis, o kiek keliaujam -visur daugumoj švaru.

Kelių remontai, šaligatviai, statybos visur panašios Kaip Lietuvoje, bet parduotuvėse pusgaminių – kiek širdis geidžia ir ko tik nori. O padažų – visas pasaulis!

Išsikrapštėm iš namų…Ši diena skirta muziejams. Pakeliui nusišypsojom fotoaparatui ir sudalyvausim loterijoje: arba gausim baudą, arba negausim. Pralėkėm 10-15km/h daugiau nei leistina. Vaizdai pakeliui

Aplankėme aeronautikos muziejų. Įspūdžiai patys smagiausi: daug kur galima įlipti, spausti mygtukus, kalbėtis per racijas arba užsukamus telefonus.

Muziejujo buvo ir kampelis vaikams – tarsi visas muziejus (įdomu ir suaugusiems). Nuotraukose tik nedidelė dalelė. Matosi, kad ten kažkokios dirbtuvės vyksta nuo modeliukų klijavimo iki tikrų, didelių modelių surinkimo. Papietavus lėkėme per kamščius į Volvo muziejų – kur eini mašina ten, ten ir čia, ir ten – visur! Volvo buvo sukonstruota ir iš Lego, ir hibridinė, prototipas – vyrams ypač įdomu .

Po visų muziejų laukė kalnas . Graži Švedijos gamta – kitokia mūsų akiai.

O šiandien laukia panašus oras, be lietaus. Gal kokių įspūdžių bus naujų. Dieną pradėjome nuo mankštos ir tyrinėjome toliau. Dar vakar matėme kaip įrenginėja dviračių takus: uola, miškas, medžiai nukirsti, uola sužymėta žaliais kryžiukais, tada tose vietose įstatomi raudoni kažkokie vamzdeliai, o į juos kiša sprogią medžiagą, tuo metu uždaro kelią ir bumm 💣💥 Tada jau lygina ir panašiai kaip Lietuvoje toliau įrenginėja taką.

Dienos planus pakoregavo lietus. 12 °C – gaivus toks oras. Didžiausias įspūdis – žmonių gausybė prekybos centre. Jau tiek žmoniu! – tiek daug net Amerikoje nebūna. Įsivaizduokit Kauno Akropolį 3 aukštų, su visom parduotuvėm ir koridoriais. Tuomet įdėkite į jį visą urmo bazę, ir dar kokias 10 drabužių parduotuvių nuo apatinių iki alpinizmo, nepralenkiant sportų, jojimo reikmenų irgi už borto nepalikit. Tada dar įdėkite knygyną, žaislų planetą, Lego ir dar keletą žaislų parduotuvių, tada įdėkit Senukus, Ermitažą, ir Žalią stotelę, nepamirškim Drogo, Eurokos ir dar velnias žino ko, o kur dar Maxima, Iki, Lidlas ir Rimi……. Taip, ir tai viena parduotuvė. Maždaug 7km nueita, nuovargis didžiulis, pasimatuota 0, viskas iš akies (pataikėm 100%). Tokio masyvo nebuvom matę.  Pakeliui eilinės kapinės prie bažnyčios. Niekur tokių nematėme laukuose.

Susukta km šiandien maždaug tiek: nuo namų iki X (nepamenu pavadinimo) apie 60km, nuo ten iki Boras apie 90km ir nuo Boras iki namų – 35km. Mašiniukas irgi dėmesio paprašė–perdegė artimųjų šviesų lemputė, ir dar liepė už 1200km keisti tepalus.

Pakeliui dar užsukome į miestelį Varberg, kuriame ant kalno pilis, ir kurioje kai tik vyko viduramžių šventė, įvairūs bėgimai (vaikų, senjorų, 10km…), įdomu tai, kad savanoriai su vėliavėlėmis, tie, kurie paduoda vandenį, nukreipia, važiuoja dviračiu paskui paskutinį bėgiką, netgi medicinos punktuose – visur stovi vaikai, seneliai ir močiutės. Tad pilies neapžiūrėjom, įėjimas mokamas ir uždarytas.

Kalbant apie miestelius, Boras – unikalus ir įvairiapusis:  nuo koncerto iki unikalių renginių, nuo lietaus iki saulės, nuo daug nuostabių grafičių iki keistų skulptūrų.

Kelionei įsibėgėjus kažkaip savaime tapo problema, kad reikia nueiti daug kilometrų, o raktų atsarginių nėra, tad tenka visiems pasivaikščioti.

Dar viena diena išaušo šiltesnė net nei Kaune – temperatūra iki 17°C be lietaus su vėju ir žadėta saule pro debesėlius. Kolkas net nei vieno debesėlio nesimato, bet laukia 50km iki Goteborgo, kuris arčiau jūros.

Keli įdomūs pastebėjimai apie transportą. Pirmenybė čia tramvajui, toliau pagal svarbumą ir poreikį praleisti – autobusas, pėstysis/dviratininkas, likę automobiliai ir kitos transporto priemonės. O kai sužinojom baudų dydžius, visad norisi praleisti pėstute einančius, kitaip  net pusmečiui padėti teks vairuotojo pažymėjimą.

Švedų valgymo įpročiai kitokie nei mūsų – grilinti čia yra jėga ir norma, kaip ir valgyti vakare.  Kadangi atostogos (prie ežero dar ne tiek pririjama), per dieną paliekam tuos gramus, bet virškinimas naktį toks sunkus procesas.

Šiandienos programa buvo pakeista su vakarykšte. Taigi, laukia vėl kažkas naujo, kitokio – atrakcionai! Vieniems labiau patiko, kitiems mažiau, vieni aplankė kone visas vėmimo mašinas, kiti tris kartus leidosi su mediniais traukinukais.Taip pat sunku nupasakoti tas emocijas, kai įėjus į milžinišką saldainių parduotuvę apsisuka galva – ir akys didelės, ir emocijų lavina!!! Šypsena nedingo beveik 9 valandas, bet pabaigoje palyginus kaip pirmą dieną nuo vėjo ūžė smegenys, tai galva vakare ūžė kitaip nuo visų gravitacinių potyrių. Prabudus naujos dienos rytą supratome, kad vakarykštis oras buvo puikus! Šiandien vėl lyja, +12. Laukia žieminės striukės, pirštinės ir jūra.

O, beje, kam įdomu kainos:

Aeronautikos muziejus 35€šeimai;

Volvo – 22€ šeimai;

Liseberg – 2500 🇸🇪 kronų 5iems, bilietas visai dienai kur nori ir kiek nori.

Maistas kainuoja +-panašiai, higienos, buitinė chemija – pigiau.

Kuras (dyzelis) – 15,5 švediškų kronų.

Restoranuose kainos panašios į Vilniaus, bet ne Palangos 😂. O šiaip švedai tinginiai – daug greito maisto (McDonald’s, Burger King, max, pica, kebabai, hotdog ir panašiai kiekviename net mažiausiame miestelyje). Jis gerokai pigesnis nei kavinėse. Plane numatyta suvalgyti picakebab ir taip pabaigti dar vieną dieną.

Naujas rytas šįkart vėlyvas, be saulės. Vėl lietus ir 8-12°C, labai trumpam kartais saulė išlįsdavo. Oras pobjauris iš tiesų, bet nėra to blogo kas neišeitų į gerą. To didžiulio prekybcentrio dieną pavarčiau lietaus striukes, sakiau noriu tokios, bet kam? Per mažai kažkur keliaujama, kad lytų ant galvos, namie nuo mašinos iki mašinos. Neverta pirkti. O pliaupė daug – visai kiaurai nebuvom permirkę, tik per visas siūles drėko, nors neitin geras jausmas kai kojos it baseine ir drėgna, šlapia, vėjas košia, šilumos mažai…

Žinoma, kad tik trumpam užėjom į vietinę sporto prekių parduotuvę, išėjom su dviem naujom lietaus striukėm. Dienos tikslas buvo pakeliauti arčiau jūros, pravažiuoti keletą lankytinų vietų, iškyšulių į jūrą. Ten kur šįkart blaškėmės vadinasi Kattegat (Cat`s gate) Wikipedia sako, kad tai Baltijos jūros vartai į Šiaurės jūrą, kuri susijungia su Skagerrak (Skagen Channel/Strait), o Skagerrak jau yra Šiaurės jūra. Susijungia Kattegat su Skagerrak ties Göteborg.

Viršutiniame dešiniajame kampe vidurinėje nuotraukoje yra toks paukštis, matėme parke – labai juokingas! Tai – jūros šarkos (Oyster catcher), beje, pačių šarkų, tokių kaip ir Lietuvoje, labai daug Švedijoje

Kitas tikslas buvo pizzakebab ir salotos. Porcijos didelės, jei taip norisi valgyt, bet kartu nepersivalgyti – užtenka trims dviejų picų.

Fotografijoje matosi: kur stovi vyrukas, dešiniau vanduo su citrina, tada kava, ir visas vežimėlis, kuriame dar daugiau vandens ir, žinoma, kopūstai! Ir spėkit, kas tose dešrose, jas parduotuvėse parduoda.

Kelios panoraminės nuotraukos, o tokią vaivorykštę gamta padovanojo!, stovėjom, o ji vis ryškėjo, ryškėjo – kažkas nuostabaus ir nematyto iki šiol.

Matyta pilis taip pat labai graži, kaip ir parkas, sodas, jūra, miško takai. Žinoma, kadangi atsidūrėme ten apie 20:30, tai į pilį neįėjom, čia Švedija, žmonės ilsisi tokiu laiku.

Balta pilis, kitokia pilis, centras, fiordas, bokštas, krioklys  – turas per Trondheimą.

Prie įdomaus pastato trečioje nuotraukoje taip pat matėme jau aprašytus juokingus paukščius.

Diena iš esmės skirta labiau poilsiui (prieš audrą), aplankyti vietoje esantį ežerą. Ėjom aplink 4km trasą, graži žalia gamta, o pakeliui tai mėlynė, tai avietė ar grybas.

Teko paragauti pūdytos silkės. Tikėtasi, kad bus bent 10 kartų blogiau…

Skardinė kainavo 10 europinių pinigų, o pardavinėjo vienintelė Willys parduotuvėje visame Skene miestelyje. Sūri labai. Suvalgėme 5-iese na gal vieną silkutę ir kitką utilizavom.

Ar verta? Aišku, verta! Kaip gi būnant Švedijoje jos neparagauti… Pajudėjome link Norvegijos.

Kelionė vėl atnešė įdomių potyrių – ilga iš tiesų buvo kelionė iki Šiaurės jūros Trondheimo. Kėlėmės 5 ryte, akims norėjome duoti kitokią pasaulio gamtą, tad nukeliavome truputį daugiau nei 900km per kalnus ir tikrai ne pačiu optimaliausiu maršrutu. O ten visur taip gražu, kaip gražu – nuotraukos nesugeba perteikti nei dalelės tos didybės, grožio ir debesų.

Kalnuose pakilom iki 780m virš jūros lygio. Augalai kitokie, temperatūra +7°C, labai šilta ir lynojo.

Stojom gana dažnai, atsirado nuovargis sėdėti 5-iems vienoj erdvėje tiek važiuojant. Kelis kartus sustojome tiesiog bet kur ir pataikėme pamatyti įdomius objektus, kaip pvz, vario senoji kasykla. Žodžiu, kelionė išvargino, bet širdis džiaugėsi nuo matytų vaizdų. Gražus tas mūsų pasaulis.

Na o šiandien laukia pasivaikščiojimas per miestą. Norisi pamatyti apylinkes, užlipti į kokį kalną. Temperatūra laukia apie 15-17°C be lietaus, bet daug debesų.

Aplankėme bokštą – jame įdomu, taip pat yra kavinė, kur antras aukštas per valandą apsisuka ratu. Prisikirtom picų. Norvegai, kaip ir švedai, daug daug turi įvairaus greito maisto pusgaminių. Tingi jie gaminti, o pizzakebab irgi yra, tik brangiau.

Matomi vaizdai veria grožiu – tokios erdvės ir didybė. Oras puikus, saulė šildė iki 15°C, visai debesėliai išsisklaidė, vėjo 0 – puikumėlis.

keliavome dar iki krioklio kalnų keliais, beveik kaip linksmieji kalniukai.

Dar viena įdomi diena, planuose numatyti pusryčiai, išsikrapštyti iš namų Norvegijoje ir leistis į 1200km ilgumo kelią. Bus ką veikti. Kelias ir vėl ne pats greičiausias atgal į Švediją – vedantis per kalnus. Visai atviri liekam kelionės vingiams, tad neaišku kada grįšim, jei labai pakirs nuovargis, gal ir nakvoti teks. Iki Švedija.

Kelionė tęsiasi vandeniu – keltu. Kažkur esam Atlanto vandenyno kelyje, įspūdingi vaizdai, tiltai. Į priekį vienaip buvo gražu, atgal kvapą gniaužia kalnų didybė, vis dar su sniegu, kalnų upeliai, 7km tuneliai per kalnus, tuneliai po jūra, tiltai per fiordus, keltai. Iki Švedijos namų gryno kelio 800km, bet dar tikrai stosime daug kartų.

Liko tik 500 km, jau nuovargis jaučiasi, bet keliese vairuojant pasidalinam.

Labas rytas, Švedija!!!

Pasiekėme tikslą – lovas – 3:50 val, jau švito. Miego mažai, nuovargio daug, įspūdžių – dar daugiau. Didelių netikėtumų nebuvo, viskas sklandžiai, saugiai.

Mašiniukas irgi mėgaujasi susuktais kilometrais. Dar būnant Švedijoje pradėjo mesti informacinę lentelę, kad už 2000km reikės keisti tepalus, bet teks laukti iki Lietuvos. Grįžtant, tik pravažiavus Oslą, skundėsi oro trūkumu rate, bet degalinėje paaiškėjo, jog netrūksta – gal dėmesio norėjo, pavargo tiek kilometrų riedėti.

Kiekviena kelionės nuotrauka turi savo istoriją, fotoaparatas emocijų neperteikia, gaila.

Šiek tiek apie Norvegiją: radijo bangos DAB, neįprasta, įdomu buvo suprasti, kad automobilyje reikia pakeisti nustatymus. DAB tipas dėl tunelių, kalnų. Dar viena pamoka buvo išsiaiškinti ką reiškia ir kuo skiriasi AM, FM ir DAB bangos.

Keliuose – parkavimo aikštelės ir visur su wc, nuotraukos daugumoje ir yra iš tokių vietų. Visur vanduo, elektra ir dar visur šildymas. Visai visur švaru, popieriaus, muilo yra.

Keli kalneliai

Šiandien diena nuvedė tik prie prie jūros ir prie šilto jaukaus pasėdėjimo su draugais.

Dar truputis pastebėjimų apie Norvegiją. Greitas maistas valdo, pusgaminių apstu visur.

Internetas, ir googlas ar Wikipedia – geri pagalbininkai. Keliai Norvegijos prastesni nei Švedijoje (kiek teko pravažiuoti), brangiau, kainos panašios į Palangos, gal brangiau, aptarnavimas brangus, pvz, picą pas babajus gali rasti +-už 20€,bet jei imi išsinešimui minus 5-8€. Lietuvoje senesniais laikais virš durų kabino pasagas, kaimuose ant tvorų vožė ąsočius, o Norvegijoje visur iškabinti briedžių ragai.

Taip pat yra Norvegijoje specialus tinklapis, kuriame gyventojai gali pasitikrinti koks gruntas po jais.

Pusdienį praleidom prie ežero prieš saulę, o likusi dalis dienos skirta poilsiui prieš kelionę namo.

Panašu, kad laiku keltas nepajudės, toks chaosas visur! O švedai neskuba judėti, kantriai laukia. Laukiame ir mes. Į keltą įleido, bet chaosas nuo pat įvažiavimo nesibaigia: registracija sutrikus, bilietų nedavė, tik kažkokį įvažiavimo bilietą, kelte registracijoje turi duoti kajutės bilietus, bet… Atostogos baigėsi, aišku, dar kelionė iki namų laukia.

Dar šiek tiek statistikos:

nuvažiuota apie 4200 km, degalams išleista apie 260 eurų, keltas į Švediją ir atgal 400 eurų, keltai Norvegijoje 44 eurai, muziejai ir pramogos 260, maistas 500.